lördag 6 april 2013

Apropå ungdomsarbetslösheten

 

Jobben unga vägrar att ta

Här skriker företagen efter arbetskraft – men ingen vill ta jobben

Terje Opdahl, vd på Call4U, en av kommunens största arbetsgivare.

Terje Opdahl, vd på Call4U, en av kommunens största arbetsgivare. Foto: Jerker Ivarsson

I just det här fallet som det skrivs om i Aftonbladets nätupplaga,  gäller det Ronneby men jag är rädd för att det inte är särskilt unikt

Redan för något år sedan såg jag ett Tv-reportage där unga arbetslösa över hela landet intervjuades. De hade alla ett gemensamt: en mycket klar uppfattning om vad de inte skulle göra.

Inte flytta från orten, inte ta “skitjobb” inte avstå från försörjningsstöd alt. A-Kassa

Det vore mig främmande att påstå att alla resonerar så här men jag blir inte direkt glad. Jag som både sorterat brev på nätterna, jobbat i sjukhuskök och diverse annat mindre glamouröst innan jag pluggade vidare och fann min plats

Medveten om att jag sticker ut näsan här men kände trots det att jag var tvungen

Klart slut!

10 kommentarer:

  1. Då fortsätter jag på temat :-)

    Min story liknar din - i stora drag. Men det jag tror har accelererat senaste decennierna är 'den snabba behovstillfredsställelsen' i meningen att man vill ha belöning direkt. Förmågan till tålamod att arbeta långsiktigt har gått förlorad i samhället som helhet. Kvartals/månadsekonomi - snabba cash, du är inte bättre än din senaste fakturering och när den är gjord är det jakten på nästa, det tänket förblindar både människor, företag och länder/kontinenter........reklam med 'because you're worth it' - vi är värda det bästa hela tiden/alltid och det triggar belöningstänket. Det jag starkt ifrågasätter är om vi generellt ens tar oss tid att njuta 'segerns sötma' längre. Det är bara ett enda stort *puh* när resultatet kommer.

    Och det här synsättet om vad framgång och status är trattas ju ner till våra unga så det är inte konstigt om de ser ett sk 'skitjobb' som att det gör dem till 'losers' för de kan inte se vad det kan leda till längre fram. VDn för 3 var på 4ans Nyhetsmorgon imorse och han söker nu 600 pers till bla deras kundtjänst. Och han vill ju ha in dem som är villiga att ge det lilla extra och som ser att denna erfarenheten leder till nästa. Men många har tappat den insikten. De tror att de är stämplade för livet om de tar ett lågstatusjobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tänkvärd kommentar! Jag som är betydligt äldre har kaske lite dålig förståelse för hur allt runt omkring kanske påverkar. Jag är ju uppfostrad på ett helt annat sätt och i en annan tid det det var ganska ont om "because you're worth it". Tråkigt att de inte inser att för en framtida arbetsgivare är det mer värt om man städat toaletter tilidare än om man inte jobbat alls.
      Kram

      Radera
  2. Det är skrämmande tycker jag. Jag skiter i om jag sticker ut näsan, för jag som sett många av dessa kaxiga ungdomar som behöver potträning till arbetslivet kan med handen på hjärtat säga att många av dem är så bortskämda att hälften vore nog. Sen ska det också sägas att det självklart finns toppen ungdomar med arbetsmoral till tusen..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör mina kollegor runt mig curla sönder sina snar vuxna/vuxna barn och vill bara skrika.
      Kram

      Radera
  3. Godkväll Rosen,

    Jag har funderat en del på varför dagens unga inte kan tänka sig att ta "sämre jobb" som min generation gjorde(60-talisterna) Jag har städat på flera arbetsplatser, jobbat som barnflicka, suttit i kassan i en liten matbutik och jobbat som montör på volvo. Alla dessa jobb hade jag innan jag pluggade och har det yrke jag har idag. Eftersom jag är uppfostrad av 40-talister fanns det inte på kartan att inte jobba! Man tog det som fanns, och eftersom jag saknade erfarenhet och utbildning fick jag ta de arbeten som passade mig då och jag lärde mig mycket på vägen.

    Jag har undrat varför ingen vill jobba inom äldreomsorgen längre och varför det kommer arbetskraft från Afrika för att sätta plant i Norrland? Jag har läst om alla dessa bärplockare som kommer hit från Thailand. Nu för tiden vill ingen jobba inom jordbruket, utan bönderna får sin ta sin arbetskraft från Rumänien? Nu sticker jag nog ut hakan, men varför tillåter samhället att unga människor inte gör rätt för sig? Något har gått galet och varför kan inte dagens unga människor dra sitt strå till stacken som vi gjort i generationer?

    Eftersom forskning visar att dagens unga mår sämre psykiskt än tidigare generationer, funderar jag på om orsaken kan vara för mycket tid att navelskåda sig själv och tro att man är världens centrum och för lite jobb som är problemet! :)

    Y

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon - trots att jag är jättetrött :) Då är vi ungefär lika gamla och har samma erfarenhet! Jag tycker att du sätter tummen rätt på en stor del av problemet när du säger ..........."men varför tillåter samhället att unga människor inte gör rätt för sig?" Tack för att du tog dig tid att skriva en sådan utförlig kommentar - uppskattas mycket för jag tycker att det är väldigt intressant att få ta del av era tankar när jag gör inlägg som inte bara handlar om kläder och ytligheter!
      Må så gott

      Radera
  4. Själv hittade jag inte rätt jobb förrän vid 45 så jag är med du.
    Men du vet ungdomen har ju annat att göra, såsom att "pyssla med musik".
    Fast det är ju curlingföräldrar i vår generation som har skämt bort dem dessvärre. =(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja curlingföräldrar är verkligen i högsta grad medskyldiga :(

      Radera
    2. Hej igen!

      Detta är ett ämne som engagerar helt klart! Håller med att det är vår generation som fostrat dessa ungdomar och det är bedrövligt. Eftersom jag jobbar inom skolans värld så kan jag se det väldigt tydligt. Varje år när åk 8 och 9 ska ut på praktik, dyker det alltid upp ungdomar i skolan efter någon dag eller två. Dessa ungdomar orkar inte fortsätta arbeta på sin praktikplats(6 timmars dagar och inget helgarbete) "Jobbet var tråkigt, jag fick ont i ryggen, jag blev en slav, jag fick städa, någon sa till mig vad jag skulle göra, jag fick för lite rast, jag tänker inte fjäska, jag fick ont i händerna av att öppna kartonger, jag frös om händerna när jag lade varor i frysen, jag fick inte ha mobilen framme hela tiden" etc..detta är taget ur mitt arbetsliv och helt sant! ;)


      Y

      Radera
    3. Å kära nån nu blir jag ju nästan rädd! Hur ska dessa människor någonsin kunna försörja sig???? "Någon sa till mig vad jag skulle göra" gör mig helt stum! Mamma Mia!
      Tack än en gång för kommentar!

      Radera