onsdag 13 mars 2013

Skratta eller gråta?

Jag som inte har egna barn skrattade först åt eländet eftersom det hela verkar helt befängt i mina ögon. Kan dock tänka mig att ni som har barn i aktuell ålder inte har det minsta svårt att hålla er för skratt

Jag hittade artikeln i Aftonbladets nätupplaga och ni kan läsa den i sin helhet HÄR om ni vill

Konfirmander fick ”knullborgarmärke”

Det var under en av delkurserna på lägret som 14-åringarna fick RFSU:s gamla diplom

När 14-åringarna kom hem från konfirmationslägret blev föräldrarna bestörta. Barnen hade fått ”Knullborgarmärket” och blivit ”kvalificerade att ligga”

Som sagt – jäkligt absurt i mina ögon

Inte bara att det skett på ett konfirmationsläger utan också för att man så vitt jag vet blir byxmyndig först vid 15 – knullborgarmärke eller ej

Klart slut!

clip_art_illustration_of_a_cartoon_red_rose_with_green_stems_0515-1001-2620-0510_SMUXXX

18 kommentarer:

  1. Ja, vad ska man säga....absurt är rätta ordet. Suck.....vad ska komma härnäst kan man undra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattade först inte vad det sod och undrade om jag var galen :)
      Kram

      Radera
  2. Jag har jo barn själv, men jag kan inte annat än att skratta åt eländet:) Mina barn blir byxmyndiga efter norska lagar tror jag...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de lär ju slippa att få den här utmärkelsen i alla fall :))
      Kram

      Radera
  3. Helt galet....och en smula upprörande.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja galet var ordet sa Bull!
      Kram

      Radera
  4. "Knullborgarmärket" - det var bland det mest osmakliga jag hört! Usch och blä! Stötande eller har jag bara blivit gammal?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag tror inte att du bara blivit gammal - det pratas en del på jobbet om det här och alla reagerar lika dant - även de som är betydligt yngre än jag.

      Radera
  5. Ja du, framförallt tror jag mina ungdomar skulle blivit jäkligt förbaskade....Men jag minns ett år när elevhälsan delade ut ett survival kit inför lussediskot -innehållande kondom och LYPSYL!!! Alltså, inte bara jag som fick märkliga bilder i huvudet då kan jag säga!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jösses - survival kit???? Vilket "snille" som satt ihop innehållet.
      Kram på dig

      Radera
  6. Hej Rosen,

    Jag läser din blogg och har inte heller egna barn, men har jobbat med ungdomar i hela mitt vuxna liv! När jag samtalar med mina "små" fjorton och femtonåringar, hoppas jag att de inte ägnar sig åt sexuella aktiviteter på mååååååånga år! Jag tycker att 15-års gränsen är för låg också, så gammalmodig är jag ;) eller har blivit av erfarenhet kanske :) Ett av de viktigaste besluten i livet ska man ta som 15-åring..konstigt.

    RFSU gör väl sitt jobb och man ska aldrig skuldbelägga..men att gå runt med ett märke med den texten känns sjukt tycker jag!

    Mvh Y

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är såklart medveten om att även 14-åringar inte alltid sover ensama och känner som du att det är ett viktigt och stort beslut som man i de bästa av världar borde ta lite senare och med eftertanke. Det är ju just det här märket som delas ut som känns helt vansinnigt - "kvalificerade för att ligga"
      Hälsningar
      Anne

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Det var det värsta jag läst! Helt förskräckligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mycket märkligt i alla fall.....

      Radera
  9. Man kan ju gissa att avsikterna är goda men ibland går vuxenvärldens sätt att vara cool och ungdomlig lite för långt...Det känns absurt och man hoppas att det inte krävs färdighetsprov för att få märket... Jag vet inte om jag är fel ute men jag får för mig att för tidig propaganda om/mot alkohol droger eller detta lätt leder till att beteendet känns förväntat och därav OK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja avsikterna är säkert goda och naturligtvis tycker jag att upplysning är bra. Jag känner lite som du - att själva "licensen" gör att det är ok att prova genast.

      Radera
  10. Hej!
    Som präst i Svenska kyrkan blir jag givetvis milt sagt irriterad när sånt här dyker upp. Det är helt enkelt inte ok på något sätt. Det finns över huvud taget ingen humor i det inträffade, det hela är bara lågt och pinsamt. Visst kan och bör man samtala om dessa frågor med konfirmander och ungdomar på ett vettigt sätt och inte moraliserande, ja du förstår nog hur jag menar.
    Att man sedan som ansvarig kyrkoherde inte reagerar när han inte fick "tillåtelse" att närvara skulle i alla fall fått mig att just närvara för att se vad som pågår och kunna styra upp det hela.
    Kram från Eva

    SvaraRadera