lördag 30 mars 2013

Påsken – hänryckningens tid?

DN GRANSKAR TIGGERIET I STOCKHOLM

Pengarna från svenska gator håller byn vid liv

Publicerad 2013-03-24 05:00

Här i byn Malu Vinat norr om Bukarest i Rumänien bor många av människorna som tigger i Stockholm. Foto: Roger Turesson

Läs artikeln – eller hela serien HÄR – den ger en smula perspektiv åt tillvaron vill jag lova

I går när jag var på väg till Mariatorget för att köpa ännu en bukett tulpaner á 125:-, satt plötsligt en av männen som artikeln handlar om, nästan framför mina fötter 

Lite besvärat vände jag bort blicken och stövlade vidare men stegen blev långsammare och långsammare och klumpen i magen växte

Hur kan jag tycka att det är ok att köpa tulpaner för samma summa som den här mannen i bästa fall kan få ihop först efter många timmar utan vantar i den isande blåsten

Det är inte ok – det är inte alls ok så jag vände på stegen och la’ mina tulpanpengar i hans pappmugg och fick ett God bless you till tack

Klumpen i magen vill inte försvinna och jag känner att det blivit en ordentlig reva i mitt skyddande skal som jag själv valt att gömma mig bakom….……..

Nej jag har inte skrivit det här för att på något sätt rättfärdiga mig eller mitt konsumtionsmönster. Inte heller för att vara “duktig” och inbilla mig att allt ordnar sig bara pga av min lilla gest. Det här är min elektroniska dagbok och jag var helt enkelt tvungen att sätta det på pränt

IMG_4199AAAXXXc

6 kommentarer:

  1. Jag har också läst artikeln.....jag fick lite andra tankar om de som sitter vid gatorna......kommer att göra som du gjorde när tillfälle finns.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst känns det annorlunda efter artikeln!
      Kram

      Radera
  2. Hej Rosen!
    Jag har läst hela artikelserien och blev djupt tagen även om vi vet att så här ser verkligheten ut för alltför många människor. Läste även DN i morse om den Moderata kvinnan som ville förbjuda tiggeri och jag blir så kluven i mina tankar. Å ena sidan och å andra sidan, ingen människa borde behöva tigga, ingen skulle behöva prostituera sig osv. vi borde klara av att bygga världen annorlunda.
    För övrigt gjorde jag som du utanför Ica Maxi.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Du behöver inte på något sätt rättfärdiga dig, det var fint gjort och den lilla gesten betyder mycket. Glad Påsk önskar jag dig, Klem

    SvaraRadera
  4. Nej det ger ju lite perspektiv att möta fattigdomen öga mot öga, så att säga.
    Tror inte alls du skriver om detta för att vara "duktig".
    Och om du nu är duktig; so what?
    Kan det inspirera om så bara en person att hjälpa någon så är det ju värt lite avundsamhet. =)

    SvaraRadera
  5. Det är svårt det här - finns ju så mycket som är galet och jag har lyckats stänga ögonen ganska bra eftersom jag inser att jag inte kan hjälpa alla och mår lite dåligt över det. Nu går det inte längre längre att blunda så hårt för i dag stötte jag på en annan man i artikeln - sittande på Drottninggatan med huvudet nedböjt. Det måste varit "tolken" som skäms så förfärligt och har rotat fram lite hyfsade kläder ur diverse containrar. Hm lite osammanhängande här men jag är lite upp och ner just nu....
    Kram på er!

    SvaraRadera