lördag 2 mars 2013

Kommer den att överleva??????

När jag skulle vårtukta fina lilla Myrten upptäckte jag att den har fått påhälsning av spinnkvalster. Jag vet att man kan få bort dem med såpvatten men här finns ingen såpa i huset

IMG_5784

Eftersom jag är väldigt lösningsorienterad har jag nu vänt fröken Myrten upp och ner och doppat hela kronan i diskmedelsvatten. Tänker göra om proceduren i morgon och hoppas att jag inte har ihjäl annat än de äckliga små gästerna ;)

Hur gör ni för att bli av med de små äcklen?

IMG_4199AAAXXXc

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Såpvatten oftast men jag har gjort som du ett par gånger med lyckat resultat. Var så sugen på en myrten idag men bara jag nuddade vid dem så rasade bladen, så det blev en hortensia.
    Kramar från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å då finns det hopp! Jag visste inte att de var känsliga för spinn - då hade jag avstått.
      Kramar

      Radera
  2. Jag har tvärr inget bra tips, men jag har läst att folk sprayar med radar på växter utomhus. Hoppas du kan rädda den lilla skönheten, själv får jag inte Myrten att överleva hos mig.
    Ha en mysig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är tydligen en janska jobbig lite sak den där Myrten :)
      Kram

      Radera
  3. Mina myrten brukar jag torka ihjäl... Så jag tycker du är duktig som håller det vid liv! De hade billiga på min Ica när jag handlade sist så jag gör just ett nytt försök! Annars kan jag rekommendera myrcine (tror jag de heter) de är väldigt lätta att ha å göra med om man gillar små träd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack - ska googla myrcine för jag gillar verklien små träd :)

      Radera