måndag 14 januari 2013

Kalasbyxor

I dag har jag kalasbyxor dvs lite tjockare strumpbyxor



Jag och kollegorna kom att prata dels om företeelsen som sådan, dels om själva ordet så jag Googlade lite och hittade det här:


Om ord och uttryck:
Kalasbyxor

Termen kalasbyxor har numera ersatts av tights. Möjligen finns det kvar som begrepp för tjocka stickade strumpbyxor för barn. Men när klädesplagget kom från USA på 60-talet var det även vuxna kvinnor som bar dem. Namnet har vissa personer velat härleda till att de användes vid festliga tillfällen, men så enkelt är det inte.
Det märkliga namnet uppkom när den svenske importören läste fel på följesedeln från andra sidan Atlanten. På den stod det att sändningen innehöll pantyhose, vilket är ett kortord för panties (underbyxor) och hosiery (hellångs strumpor). Importören uppfattade att det stod partyhose och översatte det helt enkelt till kalasbyxor!

Ganska kul tycker jag som har lite tråkigt på jobbet :)

18 kommentarer:

  1. Ja jag är ju gammal nog att ha kalasbyxor jag också. :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha det är ju hur skönt som helst :)

    SvaraRadera
  3. Den benämningen har jag aldrig hört förut :) Man lär sig något nytt alla dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är du nog bra mycket yngre än jag och uppvuxen söderut ? :)

      Radera
    2. Jag är född -67 :) men kommer från Åland och här används nog inte just det ordet, fast det är ett rätt kul ord! :

      Radera
    3. Aha då förstår jag att du inte hört det tidigare. Jsg är så van vid att använda det att jag inte tänker på att alla inte vet vad det är :)

      Radera
  4. This is a very funny explanation :)
    Thanks for the laugh.
    Kramar,
    Karen XOXO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes isn't it - Made me giggle when I red it :)
      KRAM

      Radera
  5. Hej!
    Självklart heter det kalasbyxor och bakgrundsförklaring till ordet är fullständigt underbar.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att förklaringen är jätteroligt och inte alldeles ovanlig skulle jag tro.
      Kram

      Radera
  6. Jag är så gammal så jag hade kalasbyxor på 60-talet....åh som jag avskydde dessa! De var i ett läskigt material och inte alls som de strumpbyxor o tights som finns nu. Jag lovade mig själv när jag var barn, att skulle jag någon gång få en dotter så skulle hon aldrig behöva ha kalasbyxor på sig. Mina döttrar har tack och lov sluppit de där läskiga materialet. Ordet ger mig lite rysningar fortfarande men det var kul ditt inlägg och snygg bild också..prickiga fanns inte då!
    Kram
    Marika

    SvaraRadera
  7. Hahaha ja visst var de otäcka. Dagens är ju mycket mycket skönare i vettigt material :) Jag hade alltid marinblå för mamma var noga med att det skulle vara prydligt och städat - röda gick verkligen inte för sig ;)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag hade både röda o blå och avskydde båda!
    Fniss fniss
    Kram
    Marika

    SvaraRadera
  9. Ha ha...klart man haft kalasbyxor :-). Men varifrån ordet kom hade jag ingen aning, det var kul. Usch så man hatade de där kalasbyxorna... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) ja nog var de hatade när jag var lite men dagens varianter är supersköna.Kram

      Radera
  10. O yes, kalasbyxor hette det när man var liten:)
    Tur som sagt att dagens strumpbyxa är skönare=)
    Hoppas din dag är fin trots lite tristess på jobb!

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sån där typisk segdag och så har vi fått kallt igen :( Annars är det helt ok och snart ska jag åka hem :)
      Kramar

      Radera