lördag 21 april 2012

Att stärka självkänslan

Gooooood morgon!

Nyss uppstigen och vansinnigt trött för jag var inte i säng förrän strax före ett i natt! Men vad gör väl det – bästa dagen på länge i går :)

Jag behöver redigera bilder och samla intrycken lite innan jag gör ett inlägg så här kommer något helt annat. Det jag kommer att skriva är väldigt personligt men det har fungerat för mig så jag vill dela med mig.

Ni vet ju att jag gått i terapi en tid och en sak vi jobbat med är att stärka min självkänsla genom affirmation. Vid ett av samtalen insåg jag att jag inom mig kallade mig för liten idiot och andra nedsättande saker. Det gjorde att jag hade svårt att tro på och acceptera att andra människor faktiskt kunde tycka om mig.

Efter ett par månader med andra tilltalsord – jag började faktiskt med lilla vän hur fånigt det än kan låta – har jag en helt annan syn på mig själv. Jag har faktiskt kommit så långt att jag nu inser att det går att tycka om mig för den jag är och inte bara för mina prestationer :)

Det är en helt underbar känsla vill jag lova!

DSC06790x

De här är till er som liksom jag är uppfostrade till duktiga flickor/pojkar? och tror att ni inte är värda att tyckas om utan att prestera ditten och datten för det är ni!

Kramar

25 kommentarer:

  1. Känner så väl igen mig i det du skriver. Go girl säger jag bara. :) Du har kommit en bra bit på vägen. Jag jobbar dock på saker som detta typ varje dag och så kommer det nog vara hela livet. Ens uppfostran och bild av sig själv från när man man liten ligger alltid där i bakhuvudet och gror. fast ett steg i taget så kommer det gå framåt. Du är grym!

    Ha en fin helg!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det finns ju massor av oss där ute som känner att de måste prestera hela tiden för att vara värda något - helt hemskt ju.
      Kram å må så gott!

      Radera
  2. Vad skönt att höra och vilken bra terapeut du verkar ha.
    Jag tycker min är avskyvärd och det är ytterst sällan jag tycker det om någon. Har försökt sätta de känslorna åt sidan då hon är duktig också men nu bär det emot..

    ha en mysig dag idag! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch så tråkigt att din terapeut och du inte klickar. Kan du byta? När jag började talade jag om att om vi inte får en bra kontakt vill jag ha en annan.
      Ha det så gott själv!
      Kram

      Radera
    2. Odd me - jag har världens BÄSTA - hojta om du vill ha kontaktuppgifter ( Gbg). Jag går därifrån så styrk, glad och med lyckofjärilar i magen!
      Kram

      Radera
  3. God morgon fina. Skönt att du fick sova gott, men efter alla gårdagens aktiviteter är det inte konstigt om det blev koma:) Själv har jag sovit som ett barn, och vaknade utvilad vid 7:30. Det är så roligt att höra om din framgång. Jag har nog själv lite att lära mig.
    Nu kommer jag att sno lite bilder av dig, hoppas det är ok?
    Njut lördagen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för igår :) Äntligen äntligen fick jag krama dig som jag tjatat om i evigheter haha. Självklart ska du ta de bilder du vill!
    Massor av kramar och ha det så gott i dag!

    SvaraRadera
  5. Alltid skönt att läsa att det finns fler än en själv som kämpar med självkänslan. Jag kör pepp-talk i spegeln på mornarna - jag berättar högt för mig själv att jag är bra, älskad, duger osv. Kändes urfånigt i början men det funkar! Efter att ha drabbats av utmattning 2 gånger och varit riktigt dålig vågar jag inte annat än ta hand om mig själv nu....
    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns tyvärr hur många som helst som blivit uppfostrade med att prestation är det enda som ränas :(
      Kram

      Radera
  6. Förstår du är trött efter gårdagen! Fast förmodligen klart värt det..
    Jösses, var du har gått framåt! Det är ju bara att gratulera!! Själv står jag o stampar på ruta ett känns det som, tyvärr. Varför finns inte sådana bra terapeuters överallt!??
    Vackra rosor du bjuder på!
    Ha en fin lördag !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jess - det är så värt det :) Jag hade ju en rasande tur som hamnade hos en terapeut jag verkligen gillade.
      Kram

      Radera
  7. Nåt jag ofta blir förvånad över är just detta hur kvinnor som du INTE kan tycka om er själva. Men jag gör ju själv samma sak, hela tiden? Så mitt knep har varit att försöka titta på mig själv utifrån- hur hade jag tyckt om nån annan gjort/åstadkommit samma sak. FÖr mig fungerar det både som självstärkning och ibland backspegel.

    Kram du fantastiska Ros. Vi andra gillar dig också ska du veta=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla snälla - även om jag kommit en bra bit på väg är det skönt att höra! Jag jobbar vidare och inser mer och mer att om jag tycker om andra personer bara för att de är som det är så borde det alltså inte vara omöjligt att andra kan känna samma sak för mig :)
      Stor kram!

      Radera
  8. Du är inte ensam vännen! Just nu tycker jag att det är främst samhället som pumpar på en att man ska vara så j-a grym hela tiden. Arbeta hemma när barnen är sjuka, läsa in tre examen innan man är 24... vansinnigt och så lätt att tappa bort sig i allt det där. Kram på dig lilla oranga fåret ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen lätt att tappa bort sig själv och bara köra på utan att känna efter! Det lilla fåret är inplastat hihi.
      Stor karm

      Radera
  9. Tror vi i vår generation har lyckats riktigt bra med att se ner på oss själva. Jante var tung på 60-70-talet...

    Jag fick hjälp av en riktigt bra bok som jag läste på semestern och sen är det som du skriver: Det kräver påfyllnad och arbete och ibland går man lite bakåt i utvecklingen tillfälligt (som jag idag)
    Men det stora är ju att du kommit på rätt stig!
    Och att du börjar njuta av att vara du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja våra föräldrar har verkligen gjort ett gediget arbete när det gäller att se till att vi uppför oss och gör rätt för oss ;) Jag halkar också bakåt i bland men då tänker jag på det där med att jag faktiskt gillar människor med eller utan diverse prestationer.

      Radera
  10. Precis så är det !! Vad klok du är!!
    Stor kram Cia
    Det låter som ni haft super kul igår:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Vi hade det verkligen super i går :)
      Kramar

      Radera
  11. Åhh, precis samma här 70-talist som jag är. Inte ska man sticka ut liksom. Inte ska man tro att man är/kan något. Det sitter i benmärgen och jag är hopplöst folk till lags ibland, en sanslös perfektionist och är ofta ett steg före i att bearbeta andras tänkbara reaktioner.

    Neeeej, inget kul alls ju! Bara att med änlighet inför omgivningen sluta prestera och spendera lite kvalitetstid med sig själv. Duga som man är. Vad duktig du är! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad jag känner igen det där med att bearbeta andras eventuella reaktioner i stället för att bara slappna av och se hur det blir!
      Kramar

      Radera
  12. OM jag känner igen mig! Här har du en som satt med skallen nertryckt i skithusstolen och tillbad den store vite porslinsguden i torsdags samtidigt som hon hade dåligt samvete för att hon inte jobbade. Ren idioti.....Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är faktiskt helt bedrövligt och jag är glad att jag börjar komma till rätta med dumheterna!
      Stor kram

      Radera
  13. Jag blir lite ledsen när jag läser hur du har tryckt ned dig själv med nedlåtande kommentarer. Men inser att jag är likadan. Varför gör vi så mot oss själva? Måste bli bättre på att klappa om mig själv. Du också. Du är en fantastisk kvinna. Just the way you are.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Det är ju faktiskt inte klokt hur många av oss behandlar oss själva.
      Kram på dig!

      Radera