fredag 9 september 2011

Är mina Converse äkta???????

Conversenovis som jag är har jag börjat fundera lite: kan modellen ändras något från ett år till ett annat? Jag har två par som båda är inropade i begagnat skick från Tradera av säljare med fina omdömen och de har inte heller sålt flera par.

DSC05103

Storleken är den samma men de blå känns lite rymligare och dessutom är de något rundare och bredare i tåpartiet. Inget av paren känns smäckigt, snedsytt eller i övrigt konstigt.

Någon som vet – skulle bli jätteglad för lite hjälp här :)

Kram

19 kommentarer:

  1. Hej, titta på loggan om det är ett litet R med cirkel runt under stjärnan, så är det en kopia. Kramar Annelii

    SvaraRadera
  2. Annelii: tack snälla! Ska genast inspektera när jag kommer hem :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har tre par & alla har en cirkel runt R:et på loggan & mina är garanterat äkta. Kopiorna från Turkiet är nästintill HELT omöjliga att se att det är just kopior. Jag var där i somras & dom sålde såna på massor med ställen..

    Jag jämför "nosarna" på dina & mina & jag tycker att dina rosa ser mest "äkta" ut.

    SvaraRadera
  4. Johanssonska: hmm det verkar bli knepigt det här ;) Jag känner själv spontant att om några är fake så är det de blå. Det är egentligen ingen jättefråga men jag är ju kontrollfreak hahaha
    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Det skiljer i storlek mellan mina converse också, alla garanterat äkta...I mina vita behöver jag ha extra sula men i mina rutiga behövs det inte...

    SvaraRadera
  6. Sofie: tack snälla - det här blir mer och mer spännande ;) Kanske har jag faktiskt två par äkta.....eller två par som båda är fake :o)

    SvaraRadera
  7. Tror inte du klarar att säga vilka som är äkta och inte faktiskt. Tråkigt men sant. Jag köpte både garanterat äkta och oäkta i Kina / Korea, och ser ingen som helst skillnad. Du får slå dig till ro med att det inte spelar nån roll, även om det är svårt ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Oslotigern: hehe - det var ju det där med kontrollbehovet ;)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Kan det inte vara att det blir lika olika i storlekar beroende var var och när de är tillverkade?

    SvaraRadera
  10. Häpp! Varifrån kommer det där med "ett litet R i cirkel under stjärnan=kopia?? Jag har tre stycken som garanterat inte är kopior (såvida inte Nilsson och Scorette säljer copies), och alla har ett R i cirkel under. Fast jag min fåntratt tolkade "litet R"=gemen/liten bokstav. Hahaha, what ever, de är platta och obekväma så jag skiter i vilket:)

    SvaraRadera
  11. Chistel: jo det låter inte helt omöjligt...

    Mallgrodan: hupp jag tolkade det också som "r"??? Ja det är platta men jag har en storlek större än jag behöver så att jag får plats med en ordentligt uppbyggd sula+korkgälar :) Blir nog minst ½ cm längre på köpet :D

    SvaraRadera
  12. Du har fått många varierande svar och jag ska inte göra det lättare :) Har två par äkta Converse som känns olika och ser lite olika ut, förutom mönstret.
    Sonen fick några par ifrån Kina (fake) av en kompis och jag ser faktiskt ingen skillnad! Kanske det håller sämre? Kram

    SvaraRadera
  13. Odd me: hahaha nej det blev inte lättare och jag bestämmer nu att jag skiner i om de är äkta eller inte och bara använder dem helt enkelt :)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Det där med R:et stämmer tyvärr inte helt och hållet. På lite äldre äkta Converse finns R:et men vad jag sett så har de tagit bort detta på senare tid.
    Däremot har alla nyköpta kopior jag sett (som jag vet är kopior) detta "R" men inte de äkta jag köpt de senaste åren.
    Som sagt- det verkar alltså inte finnas något säkert sätt att se om de är äkta eller fejk. Gummit i sulan är stelare och spricker gärna på de kopior jag haft men inte på de äkta. Vet inte om det alltid är så eller om jag haft otur med kassa kopior ?!
    Cissi

    SvaraRadera
  15. Cissi: tack snälla för utförlig info! Jag har bestämt mig för att helt enkelt bara använda dem och sluta fundera - jag gillar ju båda :)

    SvaraRadera
  16. De gör du rätt i :)) Kram

    SvaraRadera
  17. Kör dem i tvättmaskinen; de som blir rena o fina är äkta, de som blir rena och spruckna i gummit är fejk.... Det är min erfarenhet ; )

    SvaraRadera
  18. Razzel: då kan jag faktiskt ha två äkta :) Båda är tvättade minst två ggr och de är superfina :)

    SvaraRadera