söndag 12 juni 2011

Problem med bildarkivet–snälla hjälp!

Min nya dator var laddad med Windows 7 i stället för XP som min gamla hade. Tidigare kunde jag klicka och dra mina bilder och flytta dem till vilken plats jag ville i befintligt bibliotek men det går inte nu för de sorterar om sig automatiskt. Jag vill tex ha mina Mollysar sorterade efter typ av plagg: underklänningar, lång eller kortärmade klänningar osv.

images fraga

Snälla hur gör man – antar att jag måste får bort kategoriseringen av bilderna – göra dem “odöpta” så att de inte automatiskt sorteras. Men hjälp hur gör jag??? Hoppas någon av er vet och har tid att svara :)

Kram

5 kommentarer:

  1. Hoppas du får hjälp. Det är ingen höjdare att byta OS.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hilde: nej attans irriterande att inte kunna göra som jag vill :(
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh heregud, här ligger alla bilder i en enda röra. Har ett helvete att leta efter dom. Haf skyller på Windows 7;) Kram

    SvaraRadera
  4. JAG skyller på Windows 7, ska det va!! Kram igen

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad jag vet så kommer de även att sortera sig automatiskt även om du gör dem odöpta eftersom de då blir numrerade istället. (Har inte testat) Man kan inte ha två filer sparade i samma mapp som heter det samma för då vill datorn gärna skriva över första filen. Mitt förslag på lösning så du kan ha dina underkategorier är att du gör som jag: ha då olika säsongerna i mappar döpta efter släppår ex Fall 2011. Sedan lägger du in mappar i den mappen som heter "kjolar", "toppar" el hur du nu vill ha det. En ytterligare möjlighet är att varje gång du spar en bild så döper du filen till ex Klänning-698-SuperianDressPowder el Klänning-698-SuperianDressPowderBack el Detail allt beroende på vilken typ av bild det är. Sedan kommer alla klänningar att listas i menyn efter varandra, likaså kjolar, blusar etc. Hoppas du får ordning på det...
    Kram/Tina (Ja, jag har Aspergers....)

    SvaraRadera